fbpx

Skrivhandboken: 9 steg att skriva perfekta blogginlägg under 60 min

Välkommen till min fullständiga guide som hjälper dig komma igång med ditt skrivande och publicera ditt första blogginlägg.

Den här guiden visar den exakta processen som har hjälpt mig få miljontals visningar, hundratusentals läsare och kontakt med hundratals likasinnade.

Oavsett om du redan skriver eller bara är nyfiken på att börja, kommer den här guiden garanterat vara något för dig.

Låt oss börja.

Innehållsförteckning

Om författaren

Jag är Simon och det är jag som är författaren till den här guiden.

Jag har alltid trott att skrivande inte var något för mig.

Redan under högstadiet var jag nära att få IG i svenska. Därför fanns aldrig tanken att börja skriva på kartan.

Så, när jag först funderade på att börja skriva online, kände jag mig tveksam och osäker.

”Varför skulle någon vara intresserad av vad jag har att säga?”

Men allt förändrades när jag läste boken ”Show Your Work” av Austin Cleon.

Författaren sa: ”Det handlar inte om dig. Det handlar om ditt arbete”.

Så jag bestämde mig för att testa, och för varje inlägg jag skrev växte mitt självförtroende.

Och idag kan jag stolt säga att över +100 000 personer läst mina artiklar.

(Bara de senaste 2 åren har hemsidan visats över +70 000 gånger)

Mina tidigare misslyckanden påverkade mig, men de har inte definierat vem jag är idag.

Jag har lärt mig att det aldrig är för sent att förändras, testa något nytt eller fortsätta lära sig.

Det största hindret under min resa var faktiskt jag själv.

Så, vad håller dig tillbaka från att börja skriva?

Det bästa tillfället att börja var kanske igår.

Men det näst bästa ögonblicket?

Det är just nu.

Därför avslöjar jag allt i den här guiden – från att börja skriva online till att bli en framgångsrik onlineförfattare.

Är du redo?

Nu drar vi igång.


Kapitel 1: Varför är skrivande viktigt?

I det här kapitlet utforskar vi vad skrivande handlar om.  

Vi börjar med att gå igenom vad skrivande är och varför det är så viktigt.

Jag delar också med mig av de vanligaste ursäkterna som håller de flesta tillbaka från att börja skriva online.

Låt oss börja.

Vad menas med skrivande?

Skrivande är inte bara några bokstäver på ett papper eller skärm. Det är en process där vi formulerar och delar tankar för att informera, beröra eller påverka.

Det är en process där vi använder symboler (vanligtvis bokstäver) för att få fram våra tankar, idéer, känslor, information eller historier på ett strukturerat sätt.

Den här processen kan utföras för hand, med pennor eller digitalt med hjälp av våra datorer, surfplattor eller mobiler.

Varför är skrivande så viktigt?

Skrivande är ofta något vi tar för givet, men de flesta inser inte att potentialen är oändlig. Låt oss börja med ett exempel.

Joanne har sålt över 600 miljoner böcker, byggt upp en förmögenhet på 1 miljard dollar och anses av många som en av de största författarna någonsin.

Men för 20 år sen såg hon sig själv som ”det största misslyckandet hon visste om”.

Hon var en ensamstående mamma med en sex månader gammal bebis. Hon brottades med en depression, hade inget jobb och kämpade för att överleva från dag till dag.

Mitt i den mörka tiden började hon skriva, sökte tröst i en annan värld och skapade en berättelse om en ung trollkarl. Hon fortsatte att skriva och berättelsen blev hennes utlopp och självterapi.

Hon höll fast vid sin dröm och trots flera motgångar och misslyckanden – lyckades hon till slut få sin bok publicerad.

Världen har kommit att älska den här boken som Harry Potter och den har nu sålt 600 miljoner exemplar världen över.

Det är Joanne, eller J.K. Rowling som vi nu känner henne, som är ett levande exempel på varför skrivandet är så viktigt.

Det här är den magiska kraften i skrivandet och det finns fler liknande berättelser. Från Ernest Hemingway, Stephen King till Fjodor Dostojevskij.

I dagens digitala värld (där 5,3 miljarder människor har tillgång till internet) är skrivandet viktigare än någonsin.

Allt innehåll börjar med skrivandet – och att lära dig skriva kommer säkra upp dig inför den digitala framtiden.

Just därför försöker jag skriva lite varje dag. Här kommer fem andra skäl varför skrivandet är så viktigt.

#1: Klarhet i tanken

När jag förbereder mig inför möten, presentationer eller föredrag brukar jag alltid börja med att skriva ner mina tankar.

För mig går skrivandet och tänkandet hand i hand. Genom att få ner tankarna på papper (eller datorn) tvingas jag klargöra och strukturera dem.

Den här processen underlättar inte bara mina förberedelser, utan kan också väcka nya idéer eller lösningar jag inte tidigare sett.

#2: Fördjupat lärande

I en föränderlig värld som ständigt utvecklas, blir vår förmåga att lära och anpassa oss allt viktigare.

Skrivandet fungerar inte bara som en process att få ordning på tankarna, utan också som ett verktyg för att lära oss nya saker.

När jag skriver om ett ämne tvingas jag gräva djupare för att verkligen förstå det. Genom att omformulera och strukturera informationen lär jag mig enklare.

#3: Sökande efter mening

Forskning visar att skrivandet är bra för vårt välmående eftersom det låter oss reflektera över våra erfarenheter.

Genom att skriva om både positiva och negativa upplevelser kan jag hitta värdefulla insikter och lärdomar.

Det gör att jag kan förvandla vardagshändelser till djupa och meningsfulla berättelser som hjälper mig att vara mer närvarande.

#4: Mental hälsa

Skrivandet fungerar som en form av terapi och är bra för den mentala hälsan.

Genom att skriva och sätta ord på mina tankar och känslor blir det enklare att identifiera, bearbeta och förstå dem bättre.

Det fungerar som en självterapi, som hjälper till att minska stress och förbättra den mentala hälsan.

#5: Möjlighet till skapande

Skrivandet är inte bara en personlig resa, utan också en möjlighet att skapa värde för andra.

I den digitala eran vi lever i är kreativa möjligheter oändliga. Varje person som tar steget har potential att bli en digital entreprenör.

Genom att dela mitt skrivande kan jag skapa tjänster, produkter och innehåll som inte bara gynnar mig själv, utan även andra.

Vad hindrar dig från att börja skriva?

Oavsett vart du står i din skrivprocess kommer den här artikeln ge dig alla verktyg du behöver för att komma igång.

Men även med rätt verktyg finns det ofta hinder som håller oss tillbaka.

Här är några vanliga hinder som alla nybörjare ställs inför:

  • Distraktioner: ”Jag borde städa nu”
  • Överanalys: ”Är det ’de’ eller ’dem’?”
  • Perfektionism: ”Det är inte perfekt än”
  • Uppskjutande: ”Jag gör det imorgon”
  • Bristande självförtroende: ”Jag är inte tillräckligt bra”
  • Idétorka: ”Vad ska jag skriva om?”
  • Bedragarsyndrom: ”Vem är jag att skriva om det här?”
  • Tidsbrist: ”Har jag verkligen tid att göra detta?”

Känner du igen dig?

Då kan du vara lugnt, för du är långt ifrån ensam.

Många av oss (inklusive mig själv) brottas med liknande utmaningar dagligen.

Men här kommer de goda nyheterna: Inget av dessa hinder behöver hindra dig från att börja skriva.

Och jag kommer visa i den här guiden verktygen du kan använda för att möta och hantera varje hinder – så att inget står i vägen från dina drömmar.


Kapitel 2: Hitta ämnen att skriva om

När du sätter dig ner för att skriva, kan det ibland kännas tomt och som om inspirationen har försvunnit.

Men världen är full av berättelser som bara väntar på att skrivas. Frågan är hur man hittar dessa ämnen att skriva om?

Det här kapitlet kommer att avslöja en metod som hjälper dig att generera oändligt med saker att skriva om.

Låt oss titta närmare.

PSIDL-metoden

Jag kände mig ofta osäker på vad jag skulle skriva om.

Trots all inspiration i böcker, sociala medier och videoklipp, kändes det bara som jag drunknade i meningslös konsumtion.

Det var som om jag jagade efter nästa kick, istället för att hitta den där kreativa tillfredsställelsen jag längtade efter.

Men allt förändrades när jag upptäckte PSIDL-metoden.

Om du också känner dig fast i en spiral av ständig konsumtion och distraktion, kan den här metoden vara nyckeln för dig.

Låt mig presentera de 5 stegen…

Steg #1: Problem

Det första steget handlar om att hitta en idé, fråga eller upplevelse som fångar din uppmärksamhet.

Ofta kommer de mest intressanta ämnena från våra personliga upplevelser, utmaningar, känslor eller insikter som utmanar vår befintliga uppfattning.

Trots att jag uppnådde mitt mål att tjäna min första miljon innan 25, kände jag inte den glädje jag hade förväntat mig. Istället kände jag en oväntad tomhet. Varför?

– Heisenberg

När du känner dig fast och osäker på vad du ska skriva om, reflektera över nyligen upplevda situationer eller känslor du stött på.

De kan ofta erbjuda den inspiration du behöver för din skrivprocess.

Steg #2: Information

När du har valt ett ämne är det dags att fördjupa dig.

Låt din nyfikenhet leda dig genom böcker, artiklar, poddar och videor.

Mitt sökande fick mig att dyka ner i böcker, artiklar och videor samtidigt som jag reflekterade över mina känslor och värderingar.

– Heisenberg

När du utforskar är det viktiga att vara aktiv. Ta anteckningar och dokumentera dina tankar och reflektioner.

Dessa insikter kommer ofta vara ovärderliga när det är dags att börja skriva.

Steg #3: Skriva

När du har samlat på dig information, är det dags att göra något med det.

Det är här många stannar upp, men det är nu du har chansen att ta allt du har lärt dig och skapa något meningsfullt av det.

Kanske är det ett blogginlägg eller ett manus till ett videoklipp.

Jag insåg att yttre framgång, som pengar eller prestationer, inte automatiskt leder till glädje och tillfredsställelse. Det inspirerade mig att skriva ett blogginlägg.

– Heisenberg

Kom ihåg att vara ärlig och personlig när du skriver. Det är just dina unika erfarenheter som ger ditt innehåll ett verkligt värde för dina läsare.

Steg #4: Dela

När ditt skrivande har tagit form är det dags att dela det med världen.

Kanske är det på din blogg, sociala medier eller YouTube – välj den plattform där du känner dig mest hemma.

Genom att dela mina insikter lärde jag mig ännu mer om mig själv samtidigt som jag inspirerade över 30 000 andra.

– Heisenberg

Att dela med sig av det man har skrivit kan vara bland det mest givande med hela processen. Genom att göra det kan du både lära dig mer och hjälpa andra.

Steg #5: Lära

Efter att ha delat dina tankar, ta dig tid att reflektera och vara redo för feedback.

Det fina med den här metoden är att varje steg öppnar dörren till nya tankar och idéer.

Jag insåg att det är resan, inte destinationen, som är det viktigaste. Det handlar om att hitta glädje i processen. Men hur ska jag göra det? Den här frågan blev början på ett nytt äventyr.

– Heisenberg

Det blir som en ständig spiral av lärande, där varje varv leder till oändliga ämnen att skriva om.

Nu går vi vidare till skrivandet.


Kapitel 3: Mallar för blogginlägg

När du har hittat saker att skriva om, så är det dags att börja skriva ditt inlägg.

Och jag har goda nyheter.

Du behöver inte stirra på en tom skärm eller grubbla över hur du ska strukturera inlägget.

Jag har nämligen förberett tre mallar åt dig som kommer underlätta skrivprocessen.

Låt oss dyka in.

#1: ”Vad är”-inlägget

”Vad är”-inlägget är en mall som är utformad för att besvara en viktig fråga.

Den här typen av inlägg blir ofta eftertraktade eftersom de riktar sig direkt mot vanliga sökfrågor, vilket ökar chansen att synas i sökmotorer.

Varför fungerar det?

Tänk bara hur ofta du själv sökt på själv efter ”vad är begrepp eller ord?” på Google.

Den här typen av inlägg är särskilt utformad för att besvara såna frågor och ge läsarna välinformerade svar.

Förutom ”Vad är” kan mallen anpassas för andra vanliga frågor som ”när”, ”vem” eller ”varför”.

Det här breddar möjligheterna och belyser olika sidor av ditt ämne och attraherar en större läsarkrets.

Några exempel

Egna exempel

Alla mallar finns tillgängliga för gratis nedladdning för medlemmar i Heisenberg community.

#2: ”Steg för steg”-inlägget

”Steg för steg”-inlägget är en mall som är designad för att guida din läsare genom en process och hjälpa dem lösa ett problem.

Nyckeln till framgång ligger i att demonstrera att metoden verkligen fungerar.

Den här typen av inlägg fungerar som praktiska guider, och instruerar dina läsare i hur de gör något, oavsett om det är något stort eller smått.

Varför fungerar det?

Människor vänder sig ofta till internet när de behöver en lösning, oavsett om det handlar om ”hur man lagar köttfärssås” eller ”hur man startar ett företag”.

”Steg för steg”-inlägget uppfyller det här behovet genom att ge praktiska, handlingsbara råd.

Genom att ge tydliga och konkreta instruktioner hjälper du inte bara läsaren, utan etablerar dig även som en expert inom ämnet.

Några exempel

Egna exempel

Alla mallar finns tillgängliga för gratis nedladdning för medlemmar i Heisenberg community.

#3: ”Ultimata guiden”-inlägget

”Ultimata guiden”-inlägget är en mall som syftar till att vara den huvudsakliga källan för ett visst ämne.

Inlägget dyker djupt ner i ämnet och är utformad för att vara en heltäckande resurs, vilket gör det mycket attraktiv för länkning och delningar på sociala medier.

Den här typen av inlägg kan vara från 2 000 till 5 000 ord och är avsedda att vara den auktoritativa resursen för ett ämne på nätet.

Varför fungerar det?

Den ultimata guiden samlar all värdefull information om ett ämne på ett ställe.

Så istället för att läsaren ska behöva bläddra igenom flera olika källor, erbjuder guiden allt i ett samlat format.

Förutom grundläggande information inkluderar dessa guider ofta steg för steg instruktioner, vilket ytterligare förstärker värdet för läsaren.

Några exempel

Egna exempel

Alla mallar finns tillgängliga för gratis nedladdning för medlemmar i Heisenberg community.


Kapitel 4: Oslagbara rubriker

En rubrik kan antingen lyfta ditt arbete till skyarna eller förstöra det.

Därför är det väldigt viktigt att lägga extra tid på att följa det här steget.

Låt mig guida dig genom hur du formulerar de mest fängslande rubrikerna.

Låt oss fortsätta.

#1: Vad handlar artikeln om?

Innan du skriver rubriken är det viktigt att fråga sig själv vad exakt vad ditt inlägg handlar om. Målet är att vara så precis och klar som möjligt för att undvika missförstånd.

Exempel på rubriker:

  • Mästarklass i bloggskrivande
  • Konsten att prata inför en publik
  • Hitta ämnen och skriv perfekta blogginlägg

#2: Vem skriver du för?

Att direkt vända sig till läsaren i rubriken kan skapa en mer personlig och engagerande ton.

Exempel på rubriker:

  • Företagare: De 5 bästa bokföringstjänsterna
  • Studenter: 3 kreativa metoder att tjäna extra
  • Nybörjare: 9 steg att skriva perfekta blogginlägg

#3: Vilket värde får läsaren?

Värdet ditt inlägg erbjuder läsaren kan vara avgörande för deras beslut att fortsätta läsa.

Var därför tydlig med vad de kan förvänta sig i utbyte mot deras tid.

Jämför dessa exempel på rubriker:

  • ”Upptäcka vårt högkvalitativa proteinpulver för gymälskare”
  • ”Revolutionera din träning: Gå ner 5 kg på endast 10 dagar med vårt effektiva proteinpulver”
  • ”Skrivguiden: 9 steg att skriva perfekta blogginlägg under 60 minuter”

Rubriken är din första – och ibland enda, chans att fånga läsarens uppmärksamhet. Se till att den är slagkraftig och lockande som möjligt.

#4: Allmänna tips

För att finslipa dina rubriker och ta dem till nästa nivå, beakta följande tips:

  • Begränsa dig till 12 – 18 ord
  • Använd parenteser
  • Sikta på att väcka känslor hos läsaren

Efter att ha gått igenom det här steget i skrivguiden blir min rubrik därför:

  • ”Skrivguiden: 9 steg att skriva perfekta blogginlägg under 60 minuter (Ultimata Guiden)”

Kapitel 5: Fängslande inledning

Ämne? Klart!

Rubrik? Klart!

Då är det dags att fånga din läsares uppmärksamhet.

Hur då?

Jo, genom din inledningstext.

#1: Begränsa till 4 – 7 meningar

Långa inledningar riskerar att trötta ut din läsare innan de ens kommit igång.

Därför håller jag mig till tumregeln att endast skriva 4 – 7 meningar.

För just det här inlägget är inledningen bara 5 meningar.

För mig är det här intervallet där jag hittar den perfekta balansen mellan att väcka intresse och underlätta läsandet.

#2: Använd PPP-formeln

PPP-formeln är en metod och står för ”Preview, Proof, Preview” eller ”Förhandsvisa, Bevisa, Förhandsvisa”.

Förhandsvisa ger en snabb överblick över vad inlägget kommer handla om.

Bevisa innebär att visa bevis som styrker ditt påstående.

Det kan vara:

  • Resultat
  • Personliga erfarenheter
  • Kundomdömen
  • Utmärkelser

Den sista förhandsvisa dyker djupare in och belyser en detalj av inlägget.

#3: Använd övergångar

En övergångsmening binder samman din inledning med inläggets huvuddel.

Det skapar en mjuk passage som uppmuntrar läsaren att fortsätta läsa.

Med tanke på att mina inlägg ofta är långa, ser jag detta som en viktig del för att inte tappa läsaren längs vägen.


Kapitel 6: Skriva inlägget

Nu är det dags att visa hur du kan skriva engagerande inlägg.

Här kommer jag visa 7 strategier som jag använder för att göra mina blogginlägg 10 gånger bättre.

Och vi börjar med…

#1: Korta paragrafer

Vill du behålla dina läsare?

Då är det viktigt att förstå att läsarna inte läser… först.

Många läsare skummar först igenom en text innan de bestämmer sig för att verkligen läsa den.

Om det inte går att skumma igenom din text, riskerar du att tappa dina läsare.

Ett effektivt sätt att göra din text mer skumläsarvänlig är att använda korta paragrafer.

Sikta på paragrafer som bara är 1–2 meningar långa.

#2: Underrubriker

Underrubriker är ett utmärkt verktyg för att strukturera ditt inlägg i överskådliga sektioner.

Det här inlägget har mycket information med över 7 000 ord.

Och för att förbättra läsbarheten, har jag delat upp texten och lagt in en innehållsförteckning som länkar till de olika avsnitten.

I själva verket har det här inlägget över 40 underrubriker!

Och regeln jag följer för underrubriker är att göra mitt bästa för att fånga uppmärksamhet, vara relevant och leda läsaren vidare i texten.

#3: Aktiv röst

Om jag bara fick ge dig ett skrivtips, så skulle det utan tvekan vara att använda en aktiv röst.

En passiv röst kan kännas platt och opersonlig, medan en aktiv röst framstår som klar, direkt och engagerande.

#4: Textstorlek

Du har kanske lagt märke till att texter på nyhetssajter är otroligt lättlästa.

Vad är deras hemlighet?

De använder stor text!

Använder du en textstorlek som är mindre än 15px, riskerar du att tappa läsare.

Därför använder jag själv textstorlek på 18 px för min blogg.

#5: Skriv som du pratar

Det här är grunden för att bli framgångsrik författare online.

Men det är lättare sagt än gjort, särskilt om du är van att skriva formellt.

Ett tips är att läsa dina inlägg högt. Känns det konstlat eller klyschigt?

Omformulera meningen.

Försök att förklara samma sak högt för dig själv och snart kommer du märkte att meningen ofta låter bättre.

Sen handlar det också om att undvika svåra ord.

#6: Skriv ”du” eller ”jag”

Det handlar om att skriva till en person.

Sen är det också viktigt att inte skriva hur något ”bör” eller ”skall” göras.

Det enda du vet är hur det fungerar från ditt perspektiv.

Det handlar inte om att berätta för folk hur de ska göra – utan hur det har fungerat för dig.

#7: Använd bilder

Screenshots.

Diagram.

Fotografier.

Var inte rädd att krydda dina inlägg med massor av bilder.

En tumregel brukar vara att använda en bild per 150 – 300 ord, vilket för det här inlägget innebär att det behöver finnas omkring 25 – 50 bilder.


Kapitel 7: Sammanfattning

Låt oss avsluta med en sammanfattning.

Och låt mig vara tydlig med något.

Din sammanfattning är väldigt viktig.

(Speciellt om du vill att många kommenterar ditt inlägg)

Som tur är har jag utvecklat en enkel 3 stegsformel för att skriva superbra sammanfattningar.

#1: Inled med en övergång

Ditt avslut bör flyta naturligt från huvudinlägget.

Börja med en övergångsmening som hjälper läsarna att mentalt förbereda sig för avslutningen.

#2: Engagera med en fråga

Aktivera dina läsare genom att ställa en målinriktad fråga.

Undvik alltför generella frågor och sikta istället på något verkligen tvingar fram reflektion.

#3: Avsluta med en uppmaning

Avrunda med en tydlig uppmaning.

Det kan handla om att uppmana läsarna att dela sina tankar i en kommentar.

Eller att sprida ordet genom att dela inlägget på sociala medier.

Det här förstärker inte bara engagemanget utan hjälper också till att öka ditt inläggs räckvidd.


Kapitel 8: Nyckeln till framgång

Du har nu allt som krävs för att sätta igång med skrivandet.

Men framgång bygger på mer än bara skrivkunskap.

Här kommer några strategier som kan öka dina chanser att lyckas.

Vi går vidare.

#1: Konsekvens driver framgång

För att lycka att skriva online krävs mer än bara ’engångshits’ – nyckeln ligger i att vara konsekvent.

Precis som en artist inte blir känd med en enda låt, blir du sällan erkända efter ett enda blogginlägg. Därför krävs en närvaro och regelbundenhet.

Tänk bara tillbaka på när du upptäckt en tv-serie flera säsonger in. Själv hittade jag serien ”Breaking Bad” när de redan släppt alla åtta säsongerna. Och Joe Rogan upptäckte jag när han redan släppt över 300 avsnitt av hans podcast.

Idag produceras innehåll i en ofattbar takt och därför blir många överväldigade och dras sig mot sånt som redan är etablerat.

Därför är det viktigt att, förutom att skapa högkvalitativt innehåll, också vara tålmodig och konsekvent i ditt skrivande.

Om skapandet av högkvalitativt innehåll är steg ett, så är steg två att vara uthållig tills ditt arbete blir upptäckt.

För att vara konsekvent är det bra att sätta upp ett skrivschema. Kanske bestämmer du dig för att skriva varje onsdag, eller som jag, varje tisdag och torsdag.

Genom att vara konsekvent bygger du inte bara förtroende hos dina läsare, utan du skapar även en rutin som hjälper dig att utvecklas.

#2: Dokumentera, istället för att skapa

När jag uppmuntrar folk att skriva, möter jag ofta frågan om vad de ska skriva om.

Ett råd som förändrade min syn på skrivandet kom från Gary Vaynerchuk med ”dokumentera, istället för att skapa”.

Många tror att de måste skriva den perfekta artikeln. Men strävan mot perfektion blir ofta ett hinder istället för en drivkraft.

Även om det är viktigt med kvalitativt innehåll, så är det lika viktigt att vara närvarande och synlig.

Och det är här konceptet ”dokumentera, istället för att skapa” kommer in.

Dokumentera

Som jämförelse är ”skapa” Star Wars, fylld med planerade scenerier och komplexa storylines och ”dokumentera” mer som ”Keeping Up with the Kardhasians” och ger en insikt i det verkliga livet.

Att dokumentera betyder inte att du inte skapar. Det är bara en mer direkt form av skapande, där du delar din resa istället för att framställa en idealiserad bild.

Många hamnar i fällan att försöka framställa sig själva på ett överskattat sätt, med tron att det behövs för att fånga folks uppmärksamhet. Men i verkligheten, är autenticitet det som resonerar mest.

Oavsett om du är en coach, talare eller artist, så är det ofta mer givande att dela din resa än att bara ge råd. Det handlar om att säga ”så här upplever jag det” snarare än ”så här borde du göra”.

Jag tror på att de som delar sina autentiska erfarenheter, istället för att endast marknadsföra sig själva, kommer att lyckas bäst.

Så ta upp din telefon, börja skriva, dela dina tankar och känslor.

Hur folk reagerar på ditt innehåll kommer alltid vara subjektivt, men det objektiva är att du måste vara aktiv och synas för att göra ett intryck.

Det svåraste steget för många är att faktiskt börja. Istället för att ständigt planera och fundera, sätt igång och dokumentera din resa. Ge det tid, kanske fem år, och se var du hamnar.

#3: Testa, lär och förbättra

Någonsin undrat hur det kommer sig att varje skämt en ståuppkomiker berättar på scenen verkar vara en fullträff? Hur kan någon vara så naturligt rolig?

Det som oftast undgår åhöraren är den otaliga mängd timmar av arbete och förfining bakom dessa skämt.

Föreställ dig en ung komiker som börjar sin resa. Han kommer på tio skämt, tar mod till sig och går till den närmaste baren för att uppträda. Efter kvällen inser han att endast två av hans skämt verkligen resonerade med publiken medan de andra föll platt.

Istället för att ge upp, tar han med sig de två skämten som fungerade och slängde resten.

Nästa vecka provar han igen med tio nya skämt på en annan scen, men denna gång finner han att tre av dem är hits. Återigen tar han det bästa materialet, förfinar det och kompletterar med nytt.

Denna cykel av att prova, lära och förbättra upprepas vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Efter tio år av denna rigorösa process, efter att ha sorterat tusentals skämt, har han äntligen samlat sina tio bästa skämt.

Det är först då, efter år av outtröttligt arbete, som du ser honom. När han tar scenen, när han är redo att sprida skratt på världens största scener. Vad du ser är resultatet av en oändlig cykel av provning och lärande, av tålamod och uthållighet.

#4: Lär dig vara kreativ

För att engagera och fängsla din publik måste det du dela med dig av inte bara vara informativt utan också fängslande. Om ditt innehåll känns platt och förutsägbart, kommer de snart att tappa intresset.

Jag har iakttagit mängder av experter inom olika fält under årens lopp. En avgörande faktor som skiljer framstående aktörer från mängden är deras outtröttliga kreativa ådra.

Här talar jag inte bara om kvantitet i termer av innehåll. Jag talar om personer med en ständig ström av fräscha och nyskapande idéer. De som kontinuerligt bryter ny mark med sina insikter och perspektiv.

Om du visualiserar detta som ett spektrum, skulle ”mainstream” ligga i mitten – där allmänna uppfattningar och traditionella metoder regerar. Här hittar vi välbekanta råd och utbildningar som man kan finna överallt.

Men om du enbart håller dig här, riskerar du att drunkna i mängden. Att enbart återupprepa det allmänna ger sällan utrymme för framstående framgång eller ekonomisk avkastning.

Den galna zonen

På spektrumets kanter hittar vi den ”galna zonen”, med idéer och metoder som kan uppfattas som alltför radikala eller till och med osannolika. Till exempel idén om att någon kan överleva enbart på solljus kan kännas för extrem för de flesta.

Det gyllene snittet mellan ”mainstream” och ”crazy zone” är vad jag kallar ”den produktiva zonen”.

Här hittar du innovativa men ändå tillgängliga idéer som har potentialen att både engagera och förvåna. Detta är platsen där ditt budskap kan utmana förväntningarna utan att förlora trovärdighet.

Målet är att hitta den balansen där dina idéer är tillräckligt unika för att skilja sig ut, men inte så långt ifrån mainstream att de avvisas som rena fantasier.

Genom att befinna dig i ”den produktiva zonen” får ditt budskap den uppmärksamhet det förtjänar, och det är här som verklig magi kan hända. Neutralitet och likriktning riskerar att förlora publikens intresse. Sikta istället på att vara oemotståndligt kreativ!

#5: Kommunicera och påverka

I vår snabbrörliga värld är det avgörande att kunna kommunicera effektivt. Det handlar inte bara om att prata eller skriva – det handlar om att påverka, motivera och förstå dem du kommunicerar med.

Blair Warren, en expert på mänskligt beteende och kommunikation, har kapslat in essensen i hur vi kan nå ut till andra människor. Han påpekade:

Människor kommer att sträcka sig till det yttersta för den som uppmuntrar deras drömmar, rättfärdigar deras misslyckanden, lugnar deras rädslor, bekräftar deras misstankar och står vid deras sida när de konfronterar sina fiender.

Denna insikt belyser kärnan i mästerlig kommunikation. För att verkligen nå ut och göra ett intryck måste vi lyssna aktivt och visa empati. 

Genom att införliva dessa principer i din kommunikation kommer du inte bara att bli en bättre talare eller skribent; du kommer att bli någon som andra söker sig till, litar på och värderar.

#6: Värdesätt läsaren

I hjärtat av framgångsrik kommunikation och inflytande ligger principen om genuin omsorg om din publik. Det handlar inte bara om att överföra information, utan också om att skapa relationer byggda på tillit.

Om din publik uppfattar att ditt främsta mål är att tjäna pengar på dem, kommer detta att erodera den tillit som är nödvändig för en varaktig relation. Istället för att få en lojal och växande publik, riskerar du att förlora den.

När du väljer ditt publiksegment eller din ”idealklient”, bör det vara individer som du genuint vill stödja. Det bör vara folk du är beredd att gå den extra milen för, eftersom du djupt bryr dig om deras framgång.

Ett dilemma många möter är känslan av skuld när man tar betalt för sina tjänster. Men det finns övervägande skäl till att detta är viktigt, inte bara för dig utan även för dem du hjälper.

1. Investerad uppmärksamhet

Jag har personligen bjudit in vänner och familj till dyra evenemang där andra betalar betydande summor för att delta. Ändå, bland de jag bjudit in, har ingen gått vidare för att bygga framgångsrika företag. Samtidigt har betalande deltagare i samma rum gjort just det. När människor investerar pengar, investerar de också sin uppmärksamhet och engagemang.

2. Värdet av din tid

När jag började mitt företag, prydde jag mig av att personligen svara på alla meddelanden.

Även om detta gav en känsla av nära kontakt, insåg jag snart att denna tillgänglighet begränsade min möjlighet att nå ut och hjälpa fler.

Genom att värdera din tid och kunskap tillräckligt högt och ta betalt för dina tjänster, kan du fokusera på att verkligen hjälpa dem som är lika engagerade i processen som du.

I slutändan handlar det inte bara om att tjäna pengar. Det handlar om att skapa en balans där du kan ge av din kunskap och tid, samtidigt som du uppmuntrar din publik att ta sina investeringar – både tidsmässigt och ekonomiskt – på allvar.


Kapitel 9: Vanliga missuppfattningar

Om du läst ända hit men fortfarande känner dig osäker, oroa dig inte.

För här förklarar jag de vanligaste missuppfattningarna om skrivande och hur de kan hanteras.

Låt oss dyka rakt in i dem.

#1: Jag vet inte vad jag ska skriva om

Många av oss brottas med osäkerheten kring vad vi ska skriva om.

Det kan ibland kännas som att ord och idéer har stannat upp, men i själva verket bär de flesta på en skatt av erfarenheter och tankar som kan bli till inspirerande texter.

För mig har inspirationen ofta uppstått ur olika källor, men de har vanligtvis haft sin grund i något av följande:

  • En önskan att dela med mig av en personlig upplevelse som jag tror kan berika andra.
  • En känsla av att inte hålla med om en viss uppfattning, vilket har drivit mig att formulera och framföra mina egna perspektiv.
  • Möjligheten att vidarebefordra åsikter som jag tidigare har delat i e-postkonversationer eller chattar, tänkande att dessa tankar kanske kan beröra fler.
  • Ett intresse att samla och dela artiklar eller inlägg som jag finner inspirerande, i förhoppningen att andra också ska känna samma fascination.
  • En önskan att skapa konst med mina ord, att forma skönhet och resonemang i varje mening.

Om du kan relatera till något av ovanstående, så sitter du redan på en guldgruva av potentiella skrivämnen. Så låt inte osäkerhet stå i vägen. Du har allt du behöver för att börja skriva redan idag!

#2: Jag kan inte hjälpa andra än

Det är en vanlig uppfattning att man behöver ett officiellt intyg eller en särskild utbildning för att kunna hjälpa andra. ”Jag kan inte hjälpa någon för jag är inte certifierad” är en fras man ofta stöter på.

Tony Robbins, en av världens mest framstående talare och coacher inom personlig utveckling, stod en gång inför detta dilemma.

När han tog sina första steg inom Neuro-lingvistisk programmering (NLP) anmälde han sig till en 6 månaders kurs.

Han blev snabbt passionerad och kände en brinnande önskan att använda sina nyvunna kunskaper för att göra en skillnad i människors liv.

Men när han uttryckte sin önskan sa hans tränare: ”Du kan inte hjälpa andra ännu, du har inte din certifiering.”

Robbins svar var: ”Certifiering? Jag behöver inte ett papper för att veta att jag kan förändra liv. Jag vill börja nu.”

Även om han senare blev avstängd från kursen eftersom han valde att inte slutföra den, blev Robbins en revolution inom området. Utan någon officiell certifiering har han förändrat livet för miljontals människor genom sina NLP-tekniker.

Så, kom ihåg: Medan utbildning och certifiering kan ge trovärdighet, är det dina faktiska resultat, din passion och din förmåga att påverka som verkligen räknas.

Det är genom dina handlingar och framgångar som du blir verkligen certifierad.

#3: Tänk om andra vet mer än mig?

En rädsla många av oss bär på är känslan av att vi inte besitter tillräckligt med kunskap för att dela med oss eller undervisa andra.

Denna känsla går ofta under benämningen ”Bluffsyndromet”, där individer tvivlar på sina egna bedrifter och är rädda för att bli ”avslöjade” som bluffar.

Ett intressant exempel på detta är filmen “Catch Me If You Can”. Filmen berättar den sanna historien om Frank Abagnale, en av världens mest framstående bedragare.

Trots sin brist på formell utbildning lyckades Abagnale övertyga människor om att han var alltifrån pilot till läkare och advokat. Vid ett tillfälle undervisade han till och med en hel klass i sociologi, trots att han aldrig hade utbildat sig till lärare.

När Abagnale slutligen blev gripen, avslöjade han sin hemlighet för hur han kunde lura så många. Han sa att han alltid såg till att ligga ett steg före. I fallet med undervisningen låg han bara ett kapitel före sina elever i läroboken.

Denna anekdot illustrerar en viktig poäng: För att hjälpa eller undervisa någon behöver du inte vara världens främsta expert inom ämnet.

Det räcker med att ligga ett steg före den du vill hjälpa. I själva verket kan det vara så att om du är närmare deras kunskapsnivå kan du lättare relatera till dem, förstå deras svårigheter och därmed ge en mer meningsfull vägledning.

#4: Jag är inte tillräckligt intressant

En känsla som ofta lurar i bakhuvudet är att vi kanske inte är tillräckligt unika, speciella eller framstående. Kanske tror vi att våra liv inte bjuder på de där gripande berättelserna som skulle engagera andra.

Låt oss blicka tillbaka till serietidningens guldålder, när Stan Lee och Jack Kirby arbetade hårt för att skapa Marvels ikoniska superhjältar.

Vid denna tidpunkt dominerades scenen av DC Comics, med sina oövervinnliga ikoner såsom Superman, och den superrike, nattlige vigilanten Batman. Trots dessa karaktärers popularitet, fanns det en avlägsenhet i deras personligheter; hur många kunde verkligen relatera till en gudomlig varelse från Krypton eller en miljardär med ett dubbelliv?

Stan och Jack såg denna lucka. De insåg att istället för att skapa ytterligare en oöverkomlig hjälte, behövde de gestalta en karaktär som genomsnittspersonen kunde se sig själv i. Så föddes Spindelmannen – en vanlig tonåring med vanliga problem, som genom en händelse fick extraordinära krafter.

Detta illustrerar en central poäng: Du behöver inte ha ett extraordinärt liv, eller vara någon världskändis för att röra vid människors hjärtan eller göra en skillnad.

Nyckeln ligger i att vara relaterbar. Det största värdet i ditt berättande är att vara autentisk och genuin, att dela både dina framgångar och dina svårigheter. Det är genom detta genuina uttryck som du skapar meningsfulla förbindelser.

Ingen av oss är perfekta, och när vi delar våra liv i dess fulla spektrum, inklusive våra misstag och brister, skapar vi djupare och mer autentiska band med dem omkring oss.


Sammanfattning

Jag hoppas den här ultimata guiden visat hur du skriver det perfekta blogginlägget.

Nu är jag nyfiken på dina tankar:

Vilket av alla tips i inlägget är du mest sugen på att testa?

Har någon särskild osäkerhet hindrat dig från att skriva tidigare?

Är PSIDL-metoden något du funderar på att använda för att hitta inspiration? Kanske planerar du att börja skriva dagbok?

Kanske har du också några frågor kring det du har läst.

Vad den än kan vara så uppskattar jag din feedback. Dela gärna med dig genom att kommentera nedanför.